2024.05.06. 20:01
A tanár szerint: megújult, de nehezebb volt, mint amire számítottak
A hétfői magyarérettségi feladatsorát véleményezte a boon.hu kérésére Kiss Zoltán, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium magyar nyelv és irodalom szakos pedagógusa.
Kiss Zoltán a Herman Ottó Gimnázium tanára értékelt
Fotó: Ádám János
Ahhoz képest, hogy először volt ilyen típusú feladatsor és teljesen új feladatrész az érettségi feladatsorban, ez egy nehéznek mondható középszintű érettségi volt a szaktanár véleménye szerint.
– Azt vártuk, hogy nagyon könnyű lesz az idei vizsga, hiszen ennek az évfolyamnak nem volt sok mintája, ami alapján mi pedagógusok nyugodt lelkiismerettel útjukra engedhettük volna őket – tette hozzá. Elmondta továbbá, hogy voltak olyan elemek a hivatalos minta feladatsorban, amik hasonlítottak a mai feladatlapra, de voltak olyan részek, amelyek újként értelmezhetőek. Négy éves folyamatos felkészítés eredményeképpen a műveltségi tesztet meg lehetett oldani, de ahhoz, hogy a gyerekek folyamatosan hordozzák az agyukban ezt a rengeteg információt, másfajta trenírozás kell a jövőben. Magyarszakos tanárként úgy gondolja, hogy mostantól kilencedik évfolyamtól azt kell sulykolni a diákoknak, hogy folyamatosan legyen minden adat, információ a birtokukban.
Kell a felkészültség
Az elmúlt közel húsz évben az írásbeli érettségire a tanulók még nem nézték át a szóbeli tételeket, hiszen a szóbeli érettségire jellemzően az írásbeli vizsgák utáni hónapban készültek fel, hogy ott a lexikális tudásukról, az általános műveltségükről számot tudjanak adni. Mostantól a műveltségi feladatsor azt eredményezi, hogy már ezen a ponton maximálisan felkészültnek kell lenniük minden tekintetben.
Érdekességként említette, hogy a művészettörténetet már kivezették a Nemzeti Alaptantervből és ez a magyar szakos pedagógusokra hárul – ami egy nemes feladat, személy szerint nagyon élvezi ennek a tanítását – ami megoldható és benne van a tananyagban, de azt nem gondolta, hogy Adyhoz köthető, nem egyszerűen megoldható feladat is lesz a műveltségi tesztben. Nem tartja szerencsésnek, hogy a novella és az esszé jellegű feladat le lett szűkítve Babits Mihály életművére, a mintafeladatok nem ezt sugallták számukra. Ez megint arra utal, hogy a jövőben az érettségizőknek az összes – eddig csak a szóbelire szükséges – tételt már május elejére részleteiben is tudniuk kell.
Babits a csúcson
– A Babits esszé sem volt igazán nehéz, sokkal részletesebben tanítjuk a Babits életművet, egy átlagosan felkészült diák ezt szépen meg tudta oldani, de ennél nagyobb összefüggésekre készítettük fel a tanulóinkat a mintafeladatsor alapján. Azért vagyok tanárként könnyű helyzetben, mert a Miskolci Herman Ottó Gimnáziumba kiemelkedő képességű gyerekek járnak és minden elérhető anyagot átnéztek a sikeres érettségi érdekében, de nem vagyok benne biztos, hogy az ország, a régió összes középiskolájában ugyanez elmondható lesz – zárta szavait Kiss Zoltán.