Nagyon jó!

2024.05.09. 07:00

Kipróbáltuk az E-bike-ot: Lássuk mitől népszerű...

Bejárhatunk vele a munkahelyre úgy, hogy utána nem kell lezuhanyozni, teljes ruházatot cserélni.

Pap Gyula

Igazán népszerű az elektromos hajtású kerékpár

Fotó: Getty Images

Az elektromos rásegítéssel ellátott pedelec (E-bike-ként is emlegetett) kerékpárok népszerűsége óriásit nőtt az elmúlt években, ma a legnépszerűbb kerékpártípus az EU-ban. Várhatóan néhány éven belül több ilyen típusú kerékpár talál majd gazdára, mint hagyományos motor nélküli – prognosztizálja a probike.hu

Happy woman riding electric bicycle at station
Nagyon népszerű az e-bike
Fotó: Getty Images

A pedelec nem segédmotor, pedálozás nélkül nem képes önálló haladásra. A motornak csak tekerés közben szabad működni, és a fékkar behúzása vagy a pedálozás abbamaradása esetén a rendszernek le kell kapcsolnia – ennyit az alapokról. 

Erőlködés nélkül

A próba kedvéért túlzás lett volna a meglévő három mellé – két monti egy országúti – még egyet venni, arról nem is beszélve, hogy az „alap” bringák felső határán kezdődik az E-bike bevezető ára. Így a Rent-E-Bike kölcsönző segítségével próbáltam ki egy E-Cross 500 wattos motorral szerelt trekking bringát ami teljesen más élményt nyújtott mint a hagyományos társai. 

Nem feltétlenül a sebesség okozza az eufóriát -hiszen akár mezei bringás is gyakran megy síkon 30-40 kilométer/órás sebességgel - hanem a különös erőfeszítés nélkül folyamatosan fenntartható tempós haladás. A további bónusz az emelkedőn mutatkozik meg, ahol alapesetben már több fokozatot vissza kell kapcsolni az E-bike-kal még Eco módban is simán, szuszogás nélkül feljutunk. Különösen igaz ez az előny könnyebb terepen ahol a trekking sajátossága miatt szintén „hasít”. 

Az akkutól függ minden

Okosan kell azért megválasztani az utat mivel egy 500 W-os teljesítményű akkut le lehet meríteni 30 kilométer alatt, de 150-et is el lehet menni a teljes töltéssel – írja a szakirodalom. Az idő rövidsége miatt ezt nem próbáltam ki, de élénken él bennem ismerősöm sztorija aki Bánkútra akart „felcsapatni” ám a sok rásegítés miatt háromnegyed úton elfogyott a „kakaó” az akkuból, de persze nem olyan fából faragták, hogy csak úgy visszaforduljon így azóta is emlegeti azt az utat. 

Senior man changing battery on electric bicycle
Az akkumulátor kulcsfontosságú
Fotó: Getty Images

Ezzel szemben én mosolygósan hajtottam fel-le a legváltozatosabb terepen kihasználva a masszív szerkezet előnyeit. A hétköznapi használat előnyei itt jönnek ki hiszen napi szinten bejárhatunk vele a munkahelyre - akár a hegyen keresztül - úgy, hogy utána nem kell lezuhanyozni, illetve teljes ruházatot cserélni. A szakirodalom felhívja a figyelmet, hogy a  rásegítési fokozatok okos megválasztása lényeges a használatban. Továbbá az sem mindegy milyen rendszer van a bringában: korszerű nyomatékérzékelővel ellátott középmotoros vagy sima agymotoros. Az elektromos kerékpárok “őskorában” az első agymotorok domináltak, mivel gyártásuk olcsóbb és egyszerűbb. Majd érkeztek a hátsó agymotorok nyomatékszenzorral kiegészítve. Ma viszont a középmotoros megoldások viszik a prímet, így a bringa tömegközéppontjához lehet a nagyobb terhet elhelyezni, ami jótékony hatással van az irányíthatóságra. 

Csak "örömbringázásra" való?

Visszatérve a tapasztalatokra vannak akik úgy gondolják, hogy csak „örömbringázásra” való az E-bike. Ez nagy tévedés hiszen jópár monti versenyen – például a Bükk Maratonon – már évek óta van elektromos kategória méghozzá szétválasztva a motor teljesítményeket, évről-évre növekvő induló létszámmal. A próba eredménye számomra, hogy megértettem a példátlan népszerűség növekedés okait és elhatározásom szerint legalább alkalmanként kipróbálom ezt az új élményt. 

Fogalomzavar

pedelec elnevezés a Pedal Electric szavakból keletkezett, az e-bike pedig az Electric Bike-ból alakult ki, és a kettő definíciója nagyban eltér. Az Unióban ez a két kategória törvényileg szabályozva van, azaz nem “csereszabatosak”. A pedelec maximálisan 250 W névleges motorteljesítménnyel rendelkező, csak pedálozás hatására hajtó elektromos kerékpár, melynél a rásegítés csak 25 kilométer/órás sebességig lehet aktív, és fékezéskor le kell kapcsolnia. Van ennek egy „felturbózott” változata, az S-pedelec, amelynél a rásegítés csak 45 kilométer/órás sebességig lehet aktív, és fékezéskor le kell kapcsolnia. Az E-bike viszont lehet gombnyomás vagy „gázkar” működtetésű, önálló haladásra is képes jármű is, ami már nem kerékpár, segédmotor, és ennek megfelelően rendszámot igényel.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!