Érdemes-e zöld rendszámost választani?

2024.01.12. 17:30

Észrevehetően több a hazai utakon az elektromos autó

Duplájára nőtt a zöld rendszámos autók száma az utóbbi egy évben Magyarországon.

Répássy Olívia

Elektromos autó egy töltőállomáson.

Fotó: Ádám János

Tavaly több mint 34 ezer tisztán elektromos autó közlekedett az utakon a Szeged.hu szerint, ez idén év elejére meghaladta a 74 ezret. Megkértünk egy autókereskedőt és egy villanyautó-tulajdonost, hogy ossza meg tapasztalatait. 

Még így is kevés 

Péter István, a Miskolc Autó Volkswagen Csoport gépjármű-értékesítője elmondta, náluk elenyésző az érdeklődés a villanyautók iránt. 

„Nem regionális a probléma. Akkor lendül fel az üzletnek ezen része, ha éppen van állami támogatás az elektromos autókra. Éves eladásunk 4-5 százalékát teszik ki jelenleg. A szervizbe is keveset hoznak. Ez persze lehet, hogy nemcsak azért van, mert eleve kevés van az utakon, hanem mert nem igényel szervizt – mondta, majd beszélt a hibridekről is. – A plug-in hibrid előnyösebb konstrukció, ezért nagyobb érdeklődés övezi, hiszen ebben belső égésű motort támogat az elektromos rendszer. Ebből 30-40 százalékot adunk el évente. Pár éve pedig létezik egy harmadik változat: a mild hibrid, aminek akkumulátora nem képes önállóan hajtani az autót, hanem a fékezés erejéből nyer vissza energiát, ami által csökken a károsanyag-kibocsátása. Ezzel a változattal még csak ismerkednek az érdeklődők” – magyarázta a szakember, aki hozzátette, van olyan modell, amelyiket nem is lehet másképp rendelni, csak ez utóbbi formában. 

 

Magánemberként a dízel mellett 

Péter István egyébként a belső égésű motorokat részesíti előnyben. 

„Ezt a hagyományos rendszert nagyon hosszú idő alatt fejlesztették tökélyre, ezért megbízhatónak tartom. Az elektromos autók fejlesztése még gyerekcipőben jár, és azt érzem, presszionálják az embereket, hogy a környezettudatosság jegyében azt vegyenek. Én magam sem zárkóznék el tőle, de attól tartok, hogy hosszú távon ez így nem fog működni” – mondta az értékesítő. 

Az agglomerációban ingázik 

A miskolci származású Komporday Dávid másfél éve azért választott elektromos autót, mert attól félt, gond lesz a benzinellátottsággal. 

„Ma már Budapest környékén élek családommal, és a fővárosba jártam be dolgozni. Véleményem szerint ez az autó tökéletesen megfelel az ingázásra az agglomerációban. Háromszor tudok járni vele, mielőtt egy éjszakán át tölteném otthon. Kétszáz kilométert képes elmenni egyetlen töltéssel. Volt már példa arra, hogy rászorultam, máshol dugjam töltőre, szerencsém volt, hogy előtte már ismerkedtem az alkalmazással, ami megmutatja, hol van erre lehetőségem. Budapesten egyébként nagyon sok helyen, Szentendrén csak egyről tudok, ahol korábban ingyenes volt az első 5-10 perc, de az is elég, hogy hazajussak. (Szeptemberben jelentek meg a hírek, hogy már nem ingyenes egyetlen miskolci áruháznál sem.) Egyetlen hátulütője, hogy hosszabb távra még nem merném elvinni, mert ha ott nem találunk töltőt, akkor ott ragadunk, ezért van egy benzines autónk is” – sorolta tapasztalatait a családfő, aki elmondta azt is, nekik még engedték, hogy becsatlakozzanak az áramszolgáltató rendszerébe napelemekkel, így ők vissza szoktak kapni pénzt, mert többletáramot termelnek, még az elektromos autó töltése mellett is.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában